الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (2)
(2) (1:2) Praise *2 be to Allah, the Lord *3 of the entire universe.
تفسير السعدي
(ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ)
هو: الثناء على الله بصفات الكمال، وبأفعاله الدائرة بين الفضل والعدل، فله الحمد الكامل
بجميع الوجوه. ((رَبِّ ٱلْعَـٰلَمِينَ)) الربُّ: هو المربي جميع العالمين، وهم من سوى
الله بخلقه لهم، وإعداده لهم الآلات، وإنعامه عليهم بالنعم العظيمة، التي لو فقدوها
لم يمكن لهم البقاء، فما بهم من نعمة فمنه تعالى.وتربيته تعالى لخلقه نوعان: عامة وخاصة:
فالعامة هي: خلقه للمخلوقين ورزقهم وهدايتهم لما فيه مصالحهم التي فيها بقاؤهم في الدنيا،
والخاصة: تربيته لأوليائه، فيربيهم بالإيمان، ويوفقهم له، ويكملهم ، ويدفع عنهم الصوارف
والعوائق الحائلة بينهم وبينه. وحقيقتها: تربية التوفيق لكل خير والعصمة من كل شر،
ولعل هذا المعنى هو السرُّ في كون أكثر أدعية الأنبياء بلفظ الربِّ، فإن مطالبهم كلها
داخلة تحت ربوبيته الخاصة؛ فدل قوله: { رب العالمين } على انفراده بالخلق، والتدبير،
والنعم، وكمال غناه، وتمام فقر العالمين إليه بكل وجه واعتبار
التفسير الميسر
(الحَمْدُ
للهِ رَبِّ العَالَمِينَ) الثناء على الله بصفاته التي كلُّها أوصاف كمال، وبنعمه الظاهرة
والباطنة، الدينية والدنيوية، وفي ضمنه أَمْرٌ لعباده أن يحمدوه، فهو المستحق له وحده،
وهو سبحانه المنشئ للخلق، القائم بأمورهم، المربي لجميع خلقه بنعمه، ولأوليائه بالإيمان
والعمل الصالح
*2). As we have already explained, the
character of this surah is that of a prayer. The prayer begins with praise of
the One to whom our prayer is addressed. This indicates that whenever one prays
one ought to pray in a dignified manner. It does not become a cultivated person
to blurt out his petition. Refinement demands that our requests should be
preceded by a wholehearted acknowledgement of the unique position, infinite
benevolence and unmatched excellence of the One to Whom we pray. Whenever we
praise someone, we do so for two reasons. First, because excellence calls for
praise, irrespective of whether that excellence has any direct relevance to us
or not. Second, we praise one who, we consider to be our benefactor; when this
is the case our praise arises from a deep feeling of gratitude. God is worthy
of praise on both counts. It is incumbent on us to praise Him not only in
recognition of His infinite excellence but also because of our feeling of
gratitude to Him, arising from our awareness of the blessings He has lavished upon
us. It is important to note that what is said here is not merely that praise be
to God, but that all praise be to God alone. Whenever there is any beauty, any
excellence, any perfection-in whatever thing or in whatever shape it may
manifest itself- its ultimate source is none other than God Himself. No human
beings, angels, Demigods, heavenly bodies-in short, no created beings-are
possessed of an innate excellence; where excellence exists, it is a gift from
God. Thus, if there is anyone at all whom we ought to adore and worship, to
whom we ought to feel indebted and grateful, towards whom we should remain
humble and obedient, it is the creator of excellence, rather than its
possessor.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق